Lehdistö

BRÄNDIN KULMAKIVET

Live Más ! – elämänfilosofia
Más tarkoittaa suomennettuna “enemmän”. Taco Bell -brändissä se tarkoittaa, että teemme enemmän ja että meiltä voi odottaa enemmän. Me annamme enemmän. Elämme enemmän ja otamme elämästä irti aina hiemen enemmän.

Taco Bellin perustaja Glen Bell pohjasi ajatuksensa ja toimintatapansa ”Más” -periaatteeseen, ja tämä on yhä nykyisin Taco Bell -brändin filosofia. Ruoka valmistetaan ja tarjoillaan intohimolla ja lisäksi asiakkaille ja kumppaneille halutaan luoda hienoja kokemuksia, joiden avulla jokainen voi saada hieman enemmän irti päivästään (ja yöstään).

Más Flavor. Más Heart. Más Value.

  • Más Flavor. Lisää makua elämään. Se tarkoittaa, että Taco Bell tekee asioita eri tavalla kuin muut ja haluaa aina luoda uutta. Taco Bell tarjoaa oman twistinsä perinteiseen meksikolaiseen ruokaan sekä tarjoaa elämyksiä, jotka yllättävät ja ilahduttavat. Taco Bell toimii omalla tavallaan ja haluaa olla edelläkävijä.
  • Más Heart. Intohimo laadukkaaseen palveluun. Taco Bell haluaa palvella hyvin sekä asiakkaita, työkavereita, kumppaneita ja yhteisöjä, joissa se toimii. Taco Bell panostaa ja tekee töitä sen eteen, kaikki saisivat hiemen enemmän irti elämästä.
  • Más Value. Enemmän arvoa asiakkaille. Taco Bell haluaa tarjota asiakkaille parasta mahdollista ruokaa sopivilla hinnoilla. Ketju haluaa olla paras työpaikka henkilöstölleen sekä tarjota heille parasta mahdollista tukea. Tavoitteena on myös rakentaa kumppanuuksia, jotka tuottavat kaikille osapuolille arvoa.

We Are Hungry for Más toimintaperiaatteet

  • Helpful – Taco Bell haluaa palvella asiakkaita palveluhenkisellä, “se onnistuu” -asenteella.
  • Understanding – Brändi haluaa ymmärtää asiakkaidensa, henkilöstönsä ja kumppaneidensa elämää ja tarpeita. Taco Bell toimii aktiivisesti yhteisössään ja haluaa, että sen jäsenet voivat peremmin.
  • Never Follow – Taco Bell haluaa tehdä asioita omalla tavallaan eikä seurata muita tai trendejä. Brändi haluaa olla aina askeleen edellä luomassa uusia kiinnostavia juttuja.
  • Grateful – Taco Bellissä kiitetäään – ja sitä myös tarkoitetaan. Taco Bellissä arvostetaan asiakkaita, työkavereita, kumppaneita sekä yhteisöä, joissa toimitaan.
  • Relentless – Taco Bell haluaa olla paras kaikessa, mitä se tekee sekä toimia aina oikein.
  • Youthful – Brändiä inspiroi nuori, energinen asenne; brändin ja sen henkilökunnan näkökulmasta lasi on aina puoliksi täynnä ja brändin ajatusmaailmassa kaikki on mahdollista.

HISTORIAA

  • Taco Bellin perustaja Glen Bell omisti ja pyöritti aluksi vuonna 1948 perustamaansa Bell’s Hamburgers -nimistä hampurilaiskojua Kaliforniassa San Bernardinon ja Coltonin kaupungin rajalla.
  • Glen Bell avasi ensimmäisen taco-kojunsa, Taco Tian, vuonna 1954 ja myi siellä tacoja 19 sentillä.
  • 21.3.1962 Glen Bell avasi ensimmäisen Taco Bell -ravintolan Downeyyn, Kaliforniaan.
  • Ensimmäinen Taco Bellin franchise-toimipiste siijaitsi Torrancessa, Kaliforniassa.
  • Ensimminen kansainvälinen Taco Bell avattiin Guamiin (Mariaanien saariryhmä) vuonna 1977. Euroopan avauksia:
    • Espanja vuonna 2008
    • Kypros vuonna 2009
    • Iso Britannia vuonna 2010
    • Hollanti vuonna 2017
    • Romania vuonna 2017
  • Taco Bellin pääkonttori sijaitsee Irvinessä Kaliforniassa.
  • Taco Bell vietti 50-vuotisjuhia vuonna 2012.
  • Taco Bell Laguna Beach vietti 55-juhliaan vuonna 2017.
  • Glen Bell kuoi 86-vuotiaana vuonna 2010.

LIIKETOIMINNASTA

Maailman johtava meksikolaistyylinen pikaruokaravintolaketju.

Yli 7 000 ravintolaa yhteensä 24 maassa.

Taco Bell USA:

  • Yhteensä 7 086 ravintolaa.
  • Yli 800 uuden ravintolan avausta viimeisten 4 vuoden aikana.
  • Vuonna 2016 Taco Bellin kokonaisliikevaihto ylitti 9,6 miljardia dollaria (sis. kansainvälinen liiketoiminta)
  • Vuoteen 2022 mennessä Taco Bellin tavoitteena on operoida yli 8 000 ravintolaa Yhdysvalloissa sekä yli 1 000 ravintolaa 40 maassa (maailmanlaajuisesti yhteensä 9 000 ravintolaa).

Taco Bell kansainvälinen liiketoiminta:

  • 364 ravintolaa 25 maassa.
  • Vuonna 2017 avataan yhteensä 33 ravintolaa.
  • Tavoitteena on laajentua kansainvälisesti ja avata 1 300 ravintolaa seuraavan 10 vuoden aikana.

 KNOPPITIETOJA

  • Taco Bell ja sen franchise-yrittäjät työllistävät n. 210 000 henkilöä ympäri maailmaa.
  • Taco Bell palvelee 6 miljoonaa asiaskasta päivittäin, 46 miljoonaa asiakasta viikossa ja yli 2 miljardia asiakasta vuositasolla.
  • Taco Bell on kasvattanut liikevaihtoaan merkittävästi 5 vuoden aikana: vuodesta 2011 (liikevaihto 7 miljardia dollaria) vuoteen 2016 (liikevaihto 9 miljardia dollaria) liikevaihto kasvoi 2 miljardia dollaria.
  • Vuoteen 2022 mennessä Taco Bellin tavoitteena on tuplata liikevaihtonsa ja saavuttaa 15 miljardin dollarin liikevaihto kansainvälisesti.
  • Seuraavan 10 vuoden aikana Taco Bell ja sen franchise-yrittäjät palkkaavat yhteensä n. 1,2 miljoonaa 18–24-vuotiasta nuorta töihin ravintoloihinsa.

RUOKATUOTTEISTA

  • Taco Bell myy n. 5 miljardia tuotetta vuosittain.
  • Taco Bell myy 2 miljardia tacoa ja 1 miljardia burritoa vuosittain.
  • Lähes 50 % amerikkalaisista pikaruokaravintoloiden kävijöistä syö Taco Bellissa kuukausittain.
  • Eniten ostettu tuote on perinteinen Crunchy Taco.
  • Taco Bellin kansainvälisesti 5 parhaiten myyvää tuotetta ovat Crunchy Taco (tullut markkinoille 1962), Quesadilla (2001), XXL Grilled Stuft Burrito (2004), Crunchwrap (2005) sekä Doritos Locos Taco Nacho Cheese (2012). Euroopassa parhaiten menestyvät tuotteet ovat Quesadilla ja Crunchwrap.
  • Suomi on ensimmäinen Taco Bell -markkina maailmassa, joka ottaa valikoimiinsa papujen lisäksi toisen kasvis-proteiinin; ravintola-avauksen yhteydessä uutuustuotteena lanseerataan Taco Bellin Nyhtökaura TM -proteiini.

Taco Bell -kuvia

Taco Bell – Est. 1962

©TACO BELL CORP. ALL RIGHTS RESERVED.
Lehdistö